Rysy a Veľké Hincovo pleso 29.-30.3.2013

obr.Dva dni pred prázdninami už smutne sledujeme podmienky a počasie v Tatrách. No nič nevyšpekulujeme, a ostáva nám len postupne odhlasovať Brnčalku aj Zbojníčku a nechávame zarezervované aspoň Popradské pleso .... kurnik, doma sa nám nechce kvasiť, veď všetci máme voľno min. 4 dni, tak ku Vladovi, Marošovi, Peťke a mne sa pridáva Jožko z Kocúra a využívame aspoň túto rezerváciu.

obr.

Na Popradské pleso sme vyšliapali po zimnej ceste všetko na snehu, ktorého je tu neúrekom. Tu sa ubytujeme, niečo zjeme a vymyslíme dnešný plán – Chata pod Rysmi a poprípade Rysy. Počas výstupu na chatu nič nevidno. Vieme, že sme šli po zimnej ceste, značenej stĺpikami s azimutom a vzdialenosťou k ďaľšiemu stĺpiku. Tie nás doviedli pod prah, ktorý bol odistený lanom. Uvítali sme to, keďže sa nám nechcelo nahadzovať mačky :-). Za odmenu nás chata privítala silným vetrom, ktorý nám bičoval tváre snehovými granulami. Tak nám treba.

Po krátkej pauze, asi 1,5 hod., sa nečakane ukázalo slnko. A s ním prišlo aj naše rozhodnutie ísť na vrchol. Úvahu nad tým či na lyžiach alebo na pešo vyriešila skupinka, ktorá kopala sondu pod sedlom Váha. Výsledok nevieme, ale vyzeralo to tak, že sa odtiaľ pakujú preč. Tak sme si to, už na mačkách, vyšliapali na Rysy. Počasie – opäť ništ. Ale pri zostupe sa už definitívne rozťahovalo, tak sme si to užili. O pól piatej nastal čas lyžovať dole, len cez prah znova využívame lano. Od Žabích plies to bola tiež paráda až na Popradské pleso.

Po sprche, večeri a hraní hier sme pekne unavení mohli ísť spať.

Ráno ani nechem pozrieť von oknom. Predpovedali krajšie počasie, no nevyzeralo to tak. Aj dnes sme museli vymyslieť iný cieľ, a to Veľké Hincovo pleso a možno Kôprovský štít. Ku plesu sme nešli priamo, ale trošku dookola smerom k Žabím plesám a odtiaľ traverzom popod Mengusovský Volovec ku Veľkému Hincovmu plesu. Vdiaľke sme videli jedného skialpinistu smerujúceho do Vyšného Kôprovského sedla, ale veľmi rýchlo sa nám stratil z dohľadu v hustej hmle, ktorá postupne sadala nižšie a nižšie. Pri plese sme si dali krátku občerstvovaciu zastávku a spomenuli si aj na Jožkov K. čakan, ktorý ostal v lavíme pod Východným Mengusovským štítom.

obr.

Netrvalo dlho a bol tu skialpinista, ktorý sa vrátil pre zlú viditeľnosť. Povyzvedali sme sa a nakoniec sme si povedali, že to skúsime. Tak sa pridal k nám. Ale viditeľnosť bola taká zlá, že postupne odpadol on, potom Vlado s Marošom, k nim sa pridal Jožko a ostali sme dvaja. My sme to ešte skúsili jedným zo žľabov, keďže výstupovú cestu sme nenašli. Po vystúpaní žľabom sme sa dostali k strmým trávam, ktoré nerobili problém, prešli sme ich, no vietor už áno. Na hrebeni to riadne dulo, tak sme sa otočili. Zišli sme späť k lyžiam a peknými oblúčikami sme sa dostali na výstupovú stopu pod Hincové plesá. Stopy chalanov viedli viac v pravo, my sme sa pustili priamo dole a stretli sme sa na chate.

Chvíľu pauza, dobalenie odložených vecí a za peknej modrej oblohy (dnes oveľa skôr) sme sa vrátili k autám, kde sme sa rozlúčili. Jožko Š., Vlado a Maroš šli domov do HE a my s Peťkou domov do LM :-) tráviť zvyšok Veľkej noci tu. Tak aj bolo, nedeľu sme trávili doma pre celodenný dážď. Ale pondelok sme si už nenechali újsť. Baranec bolo ráno krásne vidno. Ale iba ráno. My sme vyštartovali z parkoviska až o jedenástej a na vrchol sme došli v úplnej belobe.

Našťastie nefúkalo, čo si v zime nepamätám. V pláne sme mali pokračovať ďalej cez Smrek do Žiarskeho sedla. Pre zlú viditeľnosť sme chvíľočku uvažovali o návrate, ale iba chvíľočku. Išli sme ďalej, aj keď ako so slepeckou paličkou, na koniec ktorej nebolo vidno. Môžem len povedať, že bez znalosti terénu tu nemáme šancu. Ale podarilo sa a zo Žiarskeho sedla nás čakalo už iba dlhé, no ľahké lyžovanie.

Dušan

Vyčasovanie pri zostupe

Chata pod Rysmi

Odchádzame

Aj pri zostupe sa chytáme lana

Za nami Mengusovský Volovec a Volia veža

Osvietené Sedlo pod Ostrvou a Ostrva

Večera na izbe

Na druhý deň – Veľké Hincovo pleso, sme všetci, ale nie na fotke

Výstup trávami

Žľab pod plesami

Spoločné foto pri odchode z Popradského plesa